luni, 18 aprilie 2016

Impactul media asupra dezvoltării neurocognitive a copilului


Maratonul de Sănătate Secom® a ajuns la mijlocul cursei. “Impactul media asupra dezvoltării neurocognitive a copilului” a fost subiectul celui de-al treilea eveniment din ciclul Maratonului de Sănătate Secom®, desfășurat marți, 5 aprilie, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu.


În debutul evenimentului, Mirela Retegan, Antrenorul Părinților, i-a invitat pe cei prezenți la un exercițiu de joacă, reamintindu-le că un copil are nevoie de atenție, timp și să fie privit în ochi.



Dr. Raluca Teleanu, medic primar neurologie pediatrică, șef secție Neurologie Pediatrică “Spitalul Victor Gomoiu”, le-a explicat celor prezenți cum influențează media sistemul nervos și cognitiv al copilului, cum se manifestă caracterul hipnotic al media, ce este pasivitatea mentală dată de media, dependența de jocuri video, televizor, internet, argumentând totul în detaliu.


Un amplu studiu, publicat anul trecut in revista americana Acta Paediatrica, arata faptul ca, cel putin pana la varsta de 2-3 ani un copil nu ar trebui sa se uite deloc la televizor.

Privitul la televizor inhiba emisfera stanga, care nu se mai dezvolta normal, deci apar deficiente in ceea ce priveste gandirea logica si analitica, in vorbire, in construirea frazei, in scris si citit.

Televiziunea anuleaza satisfactia pe care o produce lectura, inlocuind-o cu placerea facila a micului ecran, deci in timp va inhiba dezvoltarea abilitatilor necesare citirii; provoaca si intarzierea de limbaj, deoarece limbajul bine dezvoltat, ca si sinapsele pe care le genereaza, este dobandit numai prin implicare interactiva; telespectatorul-copil priveste, asculta, dar nu interactioneaza cu alti vorbitori, nu vorbeste, nu isi exerseaza limbajul propriu, sau o face gresit.

Copiii de varsta scolara care au urmarit frecvent programe tv in primii doi-trei ani de viata dau randament mai slab in testele de memorie si citire; se constata de asemenea un deficit de atentie si o mai slaba concentrare.
Cititul presupune un efort mai mare, un efort de imaginatie, in timp ce privitul unor imagini este mult mai comod. Exprimarea unui copil de varsta scolara poate fi mai saraca, iar receptarea unor informatii poate deveni dependenta de existenta imaginii. Sunt in derulare studii privind legatura cu ADHD.

In plus, succesiunea rapida a unor imagini poate declansa crize epileptice la copii.

DEPENDENTA de internet, de tv, de jocurile video este periculoasa; interfereaza in mod negativ cu dezvoltarea normala, fizica, psiho-emotionala a copilului, la fel ca si cu viata lui sociala.


Noi parintii trebuie sa avem un rol decisiv si sa fim fermi in atitudinea noastra de a limita timpul petrecut de copii in fata tv sau pc, sa-i determinam sa faca mai multa miscare, catre parcuri si locuri de joaca, spre carti interesante sau lecturi usoare, jocuri constructive.
Exista studii care arata ca expunerea copiilor si adolescentilor la programele tv duce la cresterea comportamentelor agresive si violente.



Deci, atentie parinti, haideti sa nu mai invocam lipsa de timp, oboseala, stressul, copiii nostri au nevoie de noi, trebuie sa le acordam mult mai mult timp si intelegere!


Tasteaza cuvantul cheie dorit si apasa ENTER